مقام ارشد انگلیس برای گفت وگوهای تجاری به تایوان سفر می کند

بر اساس این گزارش، تایوان انگلیس را به عنوان یک شریک همفکر خود می بیند.

پولیتیکو نوشت: همکاری راهبردی چین با روسیه با ادامه جنگ اوکراین، بدبینی اروپایی ها را عمیق تر کرده است.

  راینهارد بوتیکوفر، رئیس هیات پارلمان اروپا در روابط با چین، و «شورد شوردما» (Sjoerd Sjoerdsma)  که هر دوی آنها اوایل سال گذشته در فهرست تحریم پکن قرار گرفتند در این هیات حضور دارند.

به گزارش پولیتیکو: هیاتی هشت نفره متشکل از قانونگذاران اتحادیه اروپا از جمله دو نماینده تحریم شده از سوی پکن، در بحبوحه تردیدهای جدید ژئوپلتیکی بعد از کنگره حزب حاکم چین، به تایوان سفر می کنند.

نگرانی های اروپا برسر تایوان در ماه های اخیر و همزمان با آغاز رزمایش پکن در اطراف جزیره تایوان در تابستان امسال و در جریان دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه خودمختار این کشور افزایش یافته است. پکن پیشتر درباره دیدار پلوسی هشدار داده بود.

بوتیکوفر که ریاست این هیات را برعهده دارد، از ائتلاف پارلمانی روابط با چین به پولیتیکو گفت: «این یک دیدار با جاه طلبی های بسیار عملی است. ما با تصویری واضح تر از آنچه که باید در پارلمان های مربوطه خود انجام شود، از تایوان باز خواهیم گشت و تا زمانی که به اهداف دست یابیم، آرام نخواهیم گرفت».

تجارت، سرمایه گذاری و فناوری محور اصلی سفر این هیات است.

«به نوشته این رسانه، نمایندگانی از آلمان، جمهوری چک، بریتانیا، بلژیک و کوزوو نیز در این سفر حضور خواهند داشت. تایوان علاقه مند به پیگیری دیپلماسی پارلمانی است اما اکثر مقام های غربی به دلیل تعهدات خود با پکن درخصوص «چین واحد» از سفر در سطح دولت خودداری می کنند.

دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان از اهداف این هیات عنوان شده است.

از دیگر سو، سفر هیاتی از قانونگذاران اتحادیه اروپا به تایوان به بهانه هشدار آمریکا درباره طرح های پکن علیه این کشور، بروکسل را در مسیر اقدامات تحریک آمیز جدیدی علیه چین قرار داده است.

قرار است این مقام ارشد بریتانیایی با جان دنگ مذاکره کننده ارشد تجاری و وانگ می هوا وزیر بازرگانی تایوان دیدار کند.

در این بیانیه آمده است تایوان مانند انگلیس خواستار توسعه تجارت آزاد و منصفانه است که توسط یک سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین پشتیبانی می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است هندز در جریان این سفر با اینگ وگ رئیس جمهور جزیره تایوان دیدار و در بیست و پنجمین نشست تجاری انگلیس و تایوان شرکت کند.

مقام های آمریکایی، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند که چین در حال «سرعت بخشیدن» به طرح های خود در استفاده از زور علیه تایوان «در یک جدول زمانی بسیار سریع‌تر» از آنچه که قبلاً انتظار می‌رفت، است. تا همین اواخر، حدس واشنگتن این بود که چنین سناریویی قبل از سال ۲۰۲۷ اتفاق نخواهد افتاد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84934872/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DA%AF%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF

چین تهدید کرده اگر لازم باشد تایوان را بار دیگر به خاک خود الحاق خواهد کرد و شی جین پینگ این موضع را بار دیگر در کنگره حزب کمونیست که به تازگی پایان یافته تکرار کرد.

در این خبر به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نشده است.

دفتر  وزیر تجارت انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد این دیدار نشانه تعهد انگلیس برای توسعه همکاری با تایوان است.