مبادلات تجاری اوراسیا و چین روی منحنی صعودی

در ساختار کالایی واردات صنعتی، تجهیزات مایع سازی گاز، کامیون، خودرو، بیل مکانیکی، لاستیک و کولر گازی افزایش مشاهده می شود. محصولات کشاورزی شامل تخمه آفتابگردان، گوجه فرنگی، عصاره گیاهی، هلو، پیاز و آب سبزیجات و میوه است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950197/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AD%D9%86%DB%8C-%D8%B5%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C

به گزارش آکی پرس در حال حاضر، گردش تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با چین به طور کلی ۳۰ درصد رشد کرده است. صادرات حدود ۴۰درصد، واردات ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در بخش صنعتی صادرات به چین در سال ۲۰۲۲، در میان بزرگترین گروه های کالایی، گاز طبیعی، زغال سنگ و محصولات چوبی فرآوری شده رشد قوی نشان می دهد. اگر از صادرات محصولات کشاورزی صحبت کنیم، می توان روغن کلزا، ماهی منجمد، سخت پوستان و گوشت مرغ را تشخیص داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری آکی پرس، «آندری اسلپنف»، وزیر بازرگانی کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در آستانه نشست کمیسیون مشترک برای اجرای توافقنامه تجارت و همکاری اقتصادی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین که قرار است ۱ دسامبر (۱۰ آذر) برگزار شود، تصریح کرد که پکن شریک تجاری اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا(EAEU) است، بطوری که موقعیت های تجاری دو طرف به طور قابل توجهی تقویت شده است.

بیشترین سهم در واردات از چین در میان کشورهای اتحادیه به طور سنتی توسط فدراسیون روسیه (بیش از ۸۰ درصد) کسب شده است. سهم جمهوری قزاقستان ۱۰ دصد است، جمهوری قرقیزستان ۴ درصد و جمهوری بلاروس کمی بیش از ۳درصد است.

وی گفت: امسال سهم چین از ۳۵ درصد کل واردات کشورهای ثالت از این اتحادیه فراتر رفته است و تقریبا ۱۶ درصد از کل صادرات را نیز به خود اختصاص داده است. طبق هر دو شاخص، چین با اطمینان در بین همه کشورها رتبه اول را دارد.

به گفته وی، رویداد آتی به ریاست مشترک لی فی، معاون وزیر بازرگانی چین برای تشدید بیشتر همکاری بین اتحادیه و چین و همچنین پر کردن دستور کار تعامل با موضوعات کاربردی طراحی شده است.

در موضوع صادرات اتحادبه به چین نیز روسیه با شاخص ۸۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.