ایجاد مراکز خدماتی چین در اروپا/ اشپیگل مدعی شد: پکن ایستگاه پلیس ایجاد کرده است

اولاف شولتس به تازگی اعلام کرد که در هفته های آینده به پکن سفر خواهد کرد. با اعلام این موضوع تعدادی از سران کشورهای اروپائی به صدراعظم آلمان هشدار دادند که مراقب باشد به چین برای شکاف انداختن در اتحادیه اروپا کمک نکند.

به گزارش لوموند فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور پیشنهاد کرد که همراه با صدراعظم آلمان به چین سفر کند، اما شولتس این پیشنهاد را رد کرد. وی گفت که سفر او بسیار کوتاه و احتمالا یک روزه خواهد بود.

فشار به دولت ائتلافی آلمان برای مقابله با توسعه نفوذ پلیسی چین در خاک این کشور به فراکسیون احزاب مسیحی محدود نیست. سخنگوی سیاست داخلی حزب چپ نیزخواستار اقدام سریع دولت شده و گفته است که دولت باید اطلاعات خود را در این زمینه فاش کند.

یورگن هارت، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در تماس با اشپیگل آنلاین تشکیل شعبه های پلیس پکن در آلمان و سایر کشورهای اروپائی را “نقض آشکار حقوق ملل” خوانده و گفته است: “این که دیکتاتورهای چین علیه چینی ها در خاک آلمان و اروپا دست به اقدامات پلیسی بزنند، هولناک است”.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

کارشناس امور امنیتی حزب سبزها نیز به اشپیگل آنلاین گفته است: “فعالیت های نامشخص و خارج از چارچوب دیپلماتیک کشورها در آلمان مشکلات بزرگی به بار می آورد و دولت باید جلوی آن را بگیرد”.

هنوز اهداف سفر صدراعظم آلمان به چین روشن نیست.


منبع: https://www.irna.ir/news/84928135/%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B4%D9%BE%DB%8C%DA%AF%D9%84-%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87

در بیان رسمی، مراکز خدماتی چین در آمستردام و رتردام خدماتی نظیر تمدید گواهی نامه رانندگی را در اختیار چینی ها قرار می دهد، اما در عمل این مراکز برای تعقیب مخالفان تبعیدی از سوی پلیس چین مورد استفاده قرار می گیرد.

این سخنگو افزوده است: “آلمان اعمال یک قدرت بیگانه در خاک خود را تحمل نمی کند و مراکز خدماتی چین به هیچ عنوان اجازه کارهای اجرائی در حوزه آلمان را ندارند”.

در آستانه سفر صدراعظم به پکن

به گزارش ایرنا ، رادیو فرانسه به نقل از اشپیگل می گوید :هدف این کار تعقیب تبعیدیان چینی است. احزاب مخالف حاضر در مجلس فدرال آلمان دولت ائتلافی را برای مقابله با پکن زیر فشار گذاشته‌اند

سخنگوی فراکسیون احزاب مسیحی از دولت آلمان خواسته است که پلیس فدرال را مامور بررسی سریع موضوع کند تا اگر ماموران مراکز چینی در عمل دست به عملیات پلیسی علیه تبعیدیان چینی زده باشند، مصونیت سیاسی آن ها به سرعت لغو شود و تحت تعقیب قانونی قرار بگیرند”.

در روزهای گذشته علاوه بر این گزارش شد که چین زیر پوشش “مراکز خدماتی” برای فعالیت های دیپلماتیک در سراسر اروپا امکانات کار برای پلیس خود را فراهم ساخته است. برپایه اطلاعات رسانه های هلند، دست کم دو مرکز برای پلیس چین در این کشور شناسائی شده است.

فعالیت پلیس چین در آلمان و اروپا در شرایطی خبرساز شده که اولاف شولتس صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان خود را برای سفر به پکن آماده می کند.

در تحقیقات انجام شده علاوه بر بخش خدمات تخصصی پلیس، اداره حفاظت از قانون اساسی ایالت هسن نیز مشارکت داشته است. هدف تحقیقات پاسخ گوئی به این پرسش است که آیا واقعا دفاتر پلیس چین در آلمان فعال هستند و اگر هستند تاکنون چه فعالیت هائی داشته‌اند.

علاوه بر این، پژوهش های بنیاد غیردولتی سیفگوارد اسپانیا به این نتیجه رسیده است که شعبه های غیرقانونی پلیس چین در اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و ۱۸ کشور دیگر اروپا ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در تماس با اشپیگل گفته است: “آلمان در زمینه اداره مراکز پلیس در ماورای بحار که به او پی اس معروف است، توافقنامه دوجانبه ای با چین امضا نکرده است”.

یک سخنگوی وزارت داخله ایالت هسن گفته است: “تحقیقاتی که درباره کار پلیس چین در شهر فرانکفورت آلمان انجام شده، این ظن را تقویت کرده که دولت چین شعبه هایی برای پلیس خود در آلمان تشکیل داده است.

اشپیگل در پایان گزارش خود می نویسد که برپایه پژوهش های خبرنگاران این رسانه شاخه های متعددی از دستگاه پلیس چین در آلمان فعال شده اند، اما تا به حال در شکل ایستگاه های پلیس عمل نکرده اند، بلکه در چند ایالت فدرال آلمان برای تماس با چینی های تبعیدی از شبکه های اپیام رسانی مجازی بهره برده اند.

این سیاستمدار آلمانی گفته است که کشورش باید با پی گیری جدی موضوع به جمهوری خلق چین بفهماند که نمی تواند بیش از این اروپا را به زمین بازی خود برای قدرت طلبی جهانی تبدیل کند.