افتتاح “گوشه ایران” و نمایشگاه تصاویر میراث مشترک در دانشکده تاریخی پیشاور

رییس دانشکده ادوارد پیشاور طی سخنانی ضمن قدردانی از همراهی نمایندگی فرهنگی ایران اظهار داشت: مراسم افتتاحیه گوشه ایران و نمایشگاه دائمی کتیبه های فرهنگ مشترک پاکستان و ایران افتخار بزرگی برای این دانشکده بوده و این اقدام ارزشمند قدمی بزرگ در راستای تقویت و استحکام ارتباطات فرهنگی، عملی و دانشگاهی با مراکز علمی و دانشگاهی کشورهمسایه و برادر ایران خواهد بود.

دکتر شجاعت علی خان گفت: دانشکده ادوارد با پیشینه و تاریخ بیش از صدساله خود درحفظ فرهنگ مشترک دوکشور پاکستان و ایران درصف اول بوده و از اقدامات ارزشمند خانه فرهنگ ایران برای احیای فرهنگ و تمدن مشترک به ویژه تصاویرگرفته شده توسط دکتر مرتضی رضوانفر از کتیبه های فارسی موجود درپاکستان اقدامی ابتکاری و تحسین برانگیز می باشد.       
مهران اسکندریان رییس خانه فرهنگ ایران در پیشاور، ضمن ادای احترام به مهمانان ویژه شرکت کننده در این مراسم باشکوه و تقدیر و سپاس ویژه از همکاری و مساعدت های بی دریغ رییس دانشکده ادوارد برای تاسیس گوشه ایران و برپایی نمایشگاه دائمی تصاویر تمدن مشترک ایران و پاکستان با محوریت کتیبه های فارسی دربناهای تاریخی کهنِ سرزمین پاک پاکستان اظهارداشت: پیشینه و مشترکات فرهنگی و تمدنی دوکشور ایران و پاکستان گنجینه ای گران بها و فخرانگیز و ظرفیتی ارزشمند برای گفتگوها، تعاملات و ارتباطات علمی و فرهنگی میان دوکشور مسلمان و برادر، ایران و پاکستان می باشد.       
افتتاح "گوشه ایران" و نمایشگاه  تصاویر میراث مشترک در دانشکده تاریخی پیشاور

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مراسم افتتاح گوشه ایران با حضور حمیدرضا قمی سرکنسول ایران در پیشاور، مهران اسکندریان رییس خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور، دکتر شجاعت علی خان رییس دانشکده ادوارد پیشاور، رییس موزه تاریخی پیشاور و رییس بخش مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور نیز جمعی از اساتید دانشگاهی برگزار شد.

این رویداد فرهنگی با استقبال چشمگیر از سوی دانشجویان، خبرنگاران و نمایندگان شبکه های تلویزیونی پاکستانی مستقر در شهر پیشاور همراه بود.

وی گفت: تاسیس گوشه ایران و نمایشگاه دائمی تصاویر تمدن مشترک ایران و پاکستان می تواند گامی مهم درجهت گشوده شدن باب همکاری نه تنها با دانشکده تاریخی ادوارد پیشاور بلکه با مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی پاکستان درجهت شناسایی و معرفی هنر، فرهنگ و تمدن غنی دوکشور برای دانشجویان و نسل جوان واقع گردد.  
       
رییس خانه فرهنگ ایران خاطرنشان کرد: اینگونه اقدامات تاثیرگذار و ماندگار همانند پلی مستحکم برای تقویت روابط دوستانه و یادآوری و تذکری جدی، بر داشته ها و هویت و تاریخ فاخر دوکشور بوده و در ارتقای آشنایی و افزایش علاقمندی جوانان به داشته های فرهنگی و تمدنی و اهتمام آنان برای حفظ و پاسداری از فرهنگ، هنر و تمدن گرانسنگِ خود را بدنبال خواهد داشت.
        
دکترمحمدرضا بهمنی معاون همکاری های علمی و فرهنگی سازمان متبوع در پیام ویدئویی خود ابتدا ضمن عرض سلام به اندیشمندان، اساتید، دانشجویان فرهیخته و علاقه مندان به ایران شناسی و تقدیر وتشکر از رییس دانشکده ادوارد در پیشاور کشور دوست پاکستان بخاطر ابتکارعمل ایشان در ایجاد گوشه مطالعاتی ایران اظهار داشت: ایران و پاکستان دوکشوری هستند که پیوند تاریخی آنها درعمق اشتراکات فرهنگی و تمدنی شکل گرفته است و به همین دلیل پایدار بوده و ماندگار خواهد ماند.      
بهمنی گفت: پیوندهای فرهنگی و تمدنی مانند پیوندهای مبتنی بر اشتراکات سیاسی و اقلیمی لرزان و ناپایدار نبوده و به همین دلیل نخبگان و مراکز دانشگاهی باید تلاش کنند پیوندهای فرهنگی و تمدنی را عمیق تر نمایند.      
رییس موزه پیشاور گفت: با توجه به اینکه ایالت خیبرپختونخوا در زمان ایران باستان یکی از ایالت های فرهنگی دولت آن زمان بوده، موزه پیشاور دارای ۳۸ آثارکهن تاریخی ازجمله: نسخ خطی، نقاشی، نوشته ها، کتیبه ها و سکه های مربوط به ایران باستان و زبان فارسی بوده و این موزه برای به نمایش گذاشتن این اشیای تاریخی بخشی از موزه را به گوشه ایران اختصاص داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84888556/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87

حمیدرضاقمی سرکنسول ایران در پیشاور، ضمن تقدیر و قدردانی ویژه از مساعدت رییس دانشکده ادوارد و تلاش های ستودنی خانه فرهنگ کشورمان برای تاسیس گوشه ایران و برپایی نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان و همه ی عوامل اجرایی و حضور باشکوه دانشجویان اظهارداشت: این اقدام ارزشمند و ماندگار گامی مهم درجهت توسعه روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی بوده و نقش بسزایی درتحکیم روابط دوستانه دوکشور همسایه و برادر ایران و پاکستان خواهد داشت. 
قمی با تاکید بر قدمت و تاریخچه مشترک فرهنگی، علمی و دینی و همچنین سفر و گفتگوی علمای ایرانی با علمای شهرپیشاورکه شاهد آن کتاب”شب های پیشاور” بوده، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای همسایه خود بوده و پیشگام درگفتگوها درجهت اتحاد و انسجام مذاهب اسلامی و ادیان الهی بوده است.